Brev:
Hjælp til kostplan til min lille pige
6. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hjælp til kostplan til min lille pige
Hej Helen,
Jeg har været inde at læse dine andre svar, men jeg kan simpelthen ikke få hovedet omkring kostplan til min lille pige. Hun er min første skal lige nævnes og jeg tror faktisk at det er min skyld at hun ikke vil spise for jeg tror jeg er kommet med "det rigtige" mad for sent. For mig er måltiderne begyndt at blive frustrerende og jeg er nervøs om jeg giver det til hende på det rigtige tidspunkt osv.
Da hun var 4 måneder gik vi igang med grød, frugt, søde kartofler og gulerod. Yougurt, havregrød og toast kom på listen her for nogle uger siden.
Jeg er så begyndt at passe en pige på 8 måneder og kan se at hun spiser alt! Spagetti bolougnese, gryderetter i glas osv.
Jeg er så gået igang med det og her kommer jeg ingen vegne. HUN VIL IKKE SPISE, klemmer munden sammen og uanset hvor mange skeer og mad hun selv får lov til, så får jeg ikke særligt meget ned. Hun vil pludselig heller ikke tage sin kartoffel mos længere ( fik to tænder for 2 uger siden)
Hun vågner kl ca 6:30. Så var jeg begyndt at give hende havregrød klokken 7:30 og så hendes flaske bagefter (fordi hun ikke spiser så meget kan hun til gengæld drikke meget hendes flasker er på 210ml og hun får 4 om dagen hvor hun kun drikker 2 af dem helt), eller så trækker hun sin flaske og når vi kommer til næste sove tid sover hun kun 40 min - det samme ved næste lur)
Nu vil hun ikke have havre grød eller andet, kun sin flaske om morgenen.
Min dag er nu - hvilket nok er nemmere at skrive så du kan se hvor jeg gør det forkerte:
Op 6:30. Flaske 7:30 efter mislykket forsøg på at få havregrød i hende.
Sover fra ca 8:15 til 9 ( skal denne lur kottes ud?)
Op 9 får morgenmad igen.
Flaske klokken ca 11 og så sover hun halv 12 til halv 1.
Frokost klokken ca 14 hvilket var toast (er i tvivl om jeg kan give hende rugbrød og hvis ja med hvad på?) og nu prøver jeg så at give hende hendes varme mad der, da hun er for træt klokken 18 (eller lader hun som om?).
Hun vil ikke spise hendes mad og det ender tit i tårer fra hendes side selvom jeg også gør ALT. Siger mmmm, åbner mund, leger fly, giver hende ske, finger mad, men no way skal hun åbne munden for mad. Hun sover fra klokken ca 15:30 til 16:30
Klokken 17 ca får hun risgrød med frugtmos hvilket hun elsker (men jeg føler det er et skridt tilbage????) og noget juice. (hvilket hun kun sutter lidt i)
Klokken 19 får hun sit bad og bagefter en yougurt og sin flaske. Hun kommer i seng og sover kl ca 20.
Jeg har så svært ved at vide hvornår og hvad skal hun have og hvordan motivere jeg hende til at spise og lærer hende at spise andet end yougurt og frugtmos?
Jeg har været ude at købe en masse glas med alt muligt forskelligt og noget af det kan jeg godt forstå hun ikke vil have men hvad skal jeg gøre???
Ved babyer på den alder godt at de har "vundet" når man så giver sig og giver hende en frugtmos når hun ikke vil spise sin rigtige mad???
Hun vejer 9 kg og er en høj pige. Så hun har ikke elastik armbånd osv. Hjælp??
Med venlig hilsen
Sabina